Euronav pour Giache

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Aller en bas

Euronav pour Giache

Message  Admin le Jeu 5 Mai - 16:58

Analyse de Leleux reçue ce jour :

Euronav (ISIN BE0003816338 - 11,27 €) Frédéric Liefferinckx
Verantwoordelijke Financiële
Analyse
Houden (3)
Moeilijke tijden !
Profiel
Gegevens Euronav
Ticker EURN
Markt Euronext Brussel
Hoog|Laag 17,18 € | 10,85 €
Sector Water Transportation
Kapitalisatie 587,88 M. € | Small cap
Euronav is één van de belangrijkste onafhankelijke
tankerrederijen in de wereld die instaat voor het
zeevervoer en de opslag van ruwe olie en
petroleumproducten. Euronav baat haar vloot zowel
op de spotmarkt als onder
langetermijnbevrachtingsovereenkomsten uit. Het
overgrote deel van haar Suezmax-vloot wordt onder
langetermijnovereenkomsten verhuurd. Tot de
klantenkring van Euronav behoren grote oliegroepen
en grondstoffenhandelaren zoals BP, Glencore,
Petrobras, Sun Oil, Total, Valero en Vitol. In april 2005
sloot Euronav een belangrijke strategische alliantie
met Tanklog Ltd. Deze transactie van 1,1 miljard
dollar maakte van Tanklog de tweede grootste
aandeelhouder van Euronav. Eind 2009 baatte
Euronav een vloot van 40 supertankers uit (VLCC en
V-Plus).
De familie Saverys is met 39,29% van de aandelen
nog steeds de belangrijkste aandeelhouder van
Euronav. Samen met de familie Livanos (20,97% van
de aandelen) controleren de
referentieaandeelhouders 60% van het kapitaal van
de scheepvaartgroep.
Resultaten & Perspectieven
Euronav heeft zijn laatste resultaten bekendgemaakt
op datum van 19 april 2011 (1ste kwartaal 2011). De
cijfers zijn nog niet geauditeerd. De jaarlijkse groei is
als volgt :
Cijfers 
Omzet -26,97%
EBITDA -13,72%
Nettowinst -14,25%
In het eerste kwartaal van het boekjaar 2011
behaalde de Antwerpse olietankerrederij Euronav
een omzet van 111,33 miljoen dollar. Dit is een daling
met 26,97% t.o.v. de 152,45 miljoen dollar die in de
overeenkomstige periode van vorig jaar behaald werd.
De EBITDA (de winst voor intresten, belastingen,
afschrijvingen en waardeverminderigen) over dezelfde
periode bedroeg 72,68 miljoen dollar, een daling met
13,72%. De afschrijvingen bleven nagenoeg
ongewijzigd t.o.v. het eerste kwartaal van 2010 (+/- 42
miljoen dollar) wat ertoe leidde dat de bedrijfswinst op
31,15 miljoen dollar uitkwam (-24,66%).
Dankzij de daling van de rentevoeten en de afbouw
van de nettoschuld zijn de financiële kosten gedaald
waardoor de terugval van de nettowinst beperkt bleef
en op 19,17 miljoen dollar uitkwam (een daling met
14,25%). Per aandeel behaalde Euronav een winst
van 0,38 USD per aandeel (eerste kwartaal 2010:
0,45 USD per aandeel).
Wat betreft de prognoses voor de rest van het
boekjaar 2011 blijft het management voorzichtig.
Volgende bekendmaking : 19 juli 2011 (2de kwartaal 2011)

Fundamentals
Ratios Euronav
Debt/Asset 55,34%
Net Debt/Equity 117,73%
Interest Coverage 0,94 x
Current Ratio 1,22 x
Net Margin 3,75%
Return On Equity 1,85%
Waardering
Kerngetallen Euronav Sector
PER Negatief 15,05
PS 1,77 1,57
P/B 0,73 1,11
P/CF 5,02 5,43
Yield 0,98% 3,09%
Sector : Water Transportation, Small cap
Sentiment
8 Analisten volgen het aandeel. Het meest recente
koersdoel impliceert een potentieel van 4,26%.
Analisten Huidige 
Aanbeveling Afbouwen (3,88)  -3,00%
Koersdoel 11,75 €  -4,00%
Winsten ( 12 maanden) -0,11 €  0,00%
Technische Analyse
Richting Euronav BEL20
LT  
MT  
KT  
Steun : 10,91 €
Weerstand : 13,12 €
Oscillatoren : Neutraal

Onze Mening
Er zal geen dividend over het boekjaar 2010
uitgekeerd worden! En aangezien de aandeelhouders
deze inkomsten aan hun neus zien voorbijgaan, geldt
hetzelfde voor de bestuurders en de voorzitter van de
groep die hierdoor hun verloning met ongeveer 40%
zien terugvallen. We dreigen in herhaling te vallen,
maar waar het schoentje bij Euronav knelt, laat zich in
twee woorden samenvatten: overcapaciteit en nog
eens overcapaciteit! Men zou een stijging van de
vrachttarieven verwacht hebben in het kielzog van het
economisch herstel dat de wereldeconomie nu al
anderhalf jaar meemaakt. Het is echter niet zo. De
markt voor internationaal olietransport lijkt overspoeld
door het overaanbod aan tankers die op het toppunt
van de macro-economische euforie in de vaart
kwamen. De tankergemeenschap strijdt om dezelfde
contracten binnen te halen, zozeer zelfs dat de
transporttarieven in mekaar klapten. Deze "crash" was
het grootst in de tweede helft van 2010 en zindert in
het eerste kwartaal van 2011 nog steeds na. In
Q1/2011 werden de tankers van Euronav (VLCC
ofwel Very Large Crude Carrier) verhuurd aan een
tarief van net onder 25.000 dollar per dag, ruim
beneden de 49.000 dollar van eind 2010. Voor
kleinere schepen (Suezmax) is de toestand nog
slechter: 12.600 dollar per dag tegen 28.600 dollar per
dag in dezelfde periode van vorig jaar. Het grootste
deel van de resultaten van Euronav is gebonden aan
transportactiviteiten waarvan de prijzen voortdurend
schommelen. In Q1/2011 leverden alleen de FSO's
(Floating Storage and Offloading eenheid of drijvende
opslag en laadplatformen) een stabiele
inkomstenstroom op. Het feit blijft dat meer dan 80%
van de winst van de tankerdivisie komt! Het lopende
boekjaar kondigt zich weing bemoedigd aan en
Euronav sluit een nettoverlies niet uit als de huidige
situatie blijft voortduren. Een kleine nettowinst is niet
uitgesloten, maar een mogelijke nettowinst zou sterk
afhankelijk zijn van de volatiele spotmarkt (lees:
ontwikkeling van de transporttarieven), de verhouding
van de vraag naar en aanbod van tankers (weinig
hoopvol want overaanbod van tankers) en een
hypothetisch Japans economisch herstel in de tweede
jaarhelft. Er wegen dus nogal wat onbekende factoren
op de beurskoers die de verwachtingen en frustraties
van de beleggers in evenwicht houden. "We noteren
met een korting van 20-40%, een situatie waar wij
weinig controle over hebben met uitzondering van de
massale inkoop van eigen aandelen." Dit zijn de
woorden van het management en wij delen die
mening voor wat betreft de onderwaardering.
Fundamenteel gesproken leveren de
waarderingsmodellen die gebaseerd zijn op het
aangepast netto-actief en de sectorratios ons een
intrinsieke waarde in de buurt van 14,20 euro op. Op
lange termijn zou het aandeel niet te veel van deze
reële waarde mogen afwijken maar op korte termijn
(tenminste de komende twee kwartalen) zijn er weinig
redenen voor een opwaartse herwaardering van
Euronav. Wij handhaven onze houden aanbeveling
(gebaseerd op de goedkope waardering) maar zien
weinig katalysatoren voor een spectaculair
koersherstel.
Houden
Risicoprofiel : Gematigd
Stop-loss aangewezen
Sterkte
Jonge dubbelwandige vloot
Onbetwistbaar marktleider, uitgebreide knowhow
Lage waardering
Zwakte
Tering naar de nering zetten
Dagtarieven sterk gedaald
Overcapaciteit

Admin
Admin

Messages : 1166
Date d'inscription : 20/08/2010

Voir le profil de l'utilisateur http://ech-infos-bourses.forumgratuit.org

Revenir en haut Aller en bas

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Revenir en haut

- Sujets similaires

 
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum